Trends in 2015

10-01-2015

Afgelopen week waren we te gast bij de bijeenkomst Koffiedik kijken van Adformatie.
Een leuke bijeenkomst met veel marketing vakgenoten zowel van de eindklanten (adverteerders ook wel genoemd in jargon) als de creatievelingen. Daarbij worden een aantal senior marketing professionals gechallenged om in de glazen bol te kijken voor 2015. Interessant om te zien hoe een ieder zijn invalshoek kiest voor deze paranormale actie. Wij keken mee, hoorden interessante dingen en pikten de meest opvallende uitspraken voor de bloglezer eruit. Daarnaast vinden we het ook wel een uitdaging om zelf een jaartje vooruit te kijken in 2015. Dat gaan we dus doen. En het is dan gelijk een mooie exercitie om in 2016 de balans op te maken en wederom een voorspellende uitspraak te doen. Goh, het lijkt wel een strategiebrainstorm. :-)

Willem Albert-Bol, marketing manager van de persgroep had de eer om af te mogen trappen. Zijn visie was extrapolerend op reeds ingezette trends en logisch. Een jaar is ook zo voorbij, dus op veel punten zal hij gelijk hebben.  De Uggs hebben hun langste tijd gehad (waren die niet al uit het modebeeld), big data wordt overrated vanwege de complexiteit (dat weten we uit eigen ervaring) en hij ziet een stijgende interesse in branded content. Ook dat is geen nieuws, so we agree. De hipsters zijn passé, de baarden mogen eraf. Het had wel aardig geweest als er gelijk een barbier op het podium de koe bij de horens had gevat.

Toen kwam Ashley Vinson aan het woord. Zij vertelde over een leuk praktijkvoorbeeld van Wehkamp waarbij ze online gestalkt werd door de personalized advertising vanwege haar bezoek aan deze site. Ashley denkt dat deze vorm van advertising snel een negatieve lading voor de branding van organisaties zal krijgen waardoor deze uiteindelijk ten onder zal gaan door eigen succes. Hier denken wij anders over. In de praktijk blijkt deze vorm van advertising zeer rendabel te zijn. En money counts. Wij denken dat deze vorm door nog veel meer webwinkels geadopteerd zal worden. In ieder geval in 2015. De branding ten spijt, money talks.

Mark Woerde, de bedenker van Sweety, stond even stil bij de gebeurtenissen in Parijs (Charlie Hebdo) en vindt vooral dat we de toekomst zelf moeten creeren en het vak moeten gebruiken om de wereld beter te maken. We totally agree. Als we allemaal onze energie op de juiste manier inzetten, moeten we deze aardkloot toch beter kunnen maken, zou je zeggen....Wij gaan Mark in ieder geval een kopie opsturen van het door ons geschreven boek Reclamegod dat we een paar jaar geleden hebben uitgebracht.

Als laatste was Matthijs Moeken van Jumbo aan het woord. Hij had een paar interessante uitspraken.Hij gaf aan dat hij geen toekomst ziet in social marketing. Hij was vooral nog steeds een aanhanger van televisiereclame. Hierin kunnen wij ons niet vinden. Voor bepaalde doelgroepen kan social marketing een zeer interessante efficiente oplossing zijn. CitizenM besteedt zijn marketingbudget voornamelijk aan social marketing en weet daarmee een mooi global hotelnetwerk uit de grond te stampen. Matthijs geeft ook aan dat bureau's niet meer moeten denken in klanten, maar in opdrachten. De relaties zijn volatieler en zijn zo goed als de kwaliteit van je laatste klus. Wij zien deze trend breed in de maatschappij. De relaties verzakelijken en professionaliseren, de gestelde eisen worden hoger en er is minder ruimte voor relatiebouw. Klanten hoppen vaker van leverancier naar leverancier en er is geen ruimte voor een full service ontzorgmodel, behalve als de inkooprol zelf geoutsourced wordt. Bureau's hebben hun specialiteit en daarop worden ze geselecteerd, niet als totaaloplossing.

Goed, nu zijn wij aan de beurt. Een trend die wij zien en niet is aangestipt is de afname van de behoefte van bezit. In 2015 komen er pricingsmodellen gebaseerd op een abonnement, huur, lease, etc. Private lease is een hit. de organisatie Bundles komt met wasmachines waarbij betaald wordt per wasbeurt. Reclamebureau's leveren websites met een abonnementsstructuur voor bouw, onderhoud en ondersteuning. Search Engine Optimalisatie vindt veelal plaats op basis van een abonnement. De prijs uit de marketingmix gaat dus aardig op zijn kop. We worden met zijn allen financieringsbankjes van de nieuwe economie.

Ook nieuwe financieringsmodellen zullen nu echt doorzetten. Door de lage rente komt er veel klein durfkapitaal beschikbaar. Crowdfunding gaat breed worden geadopteerd door de MKB. Goede ideeen kunnen heel snel groeien.

De wet werk en zekerheid zal life time employment definitief op zijn kop zetten. 1 juli 2015 is het bijltjesdag. Senior directiefuncties kunnen eenvoudig geschrapt worden met betaling van een jaarsalaris. Er komt een herziening van het salarishuis van Nederland BV. De ZZP markt zal overspoeld worden door lieden die door de systematiek gouden handboeien hadden bij hun werkgever, maar nu niet meer aan de bak komen. Vaste banen worden sowieso een schaars goed. Er zal actief gestuurd worden op het gebruik van een forse flexibele schil. De nieuwe wetgeving maakt het oninteressant om medewerkers vast in dienst te houden. Zowel medewerker als organisatie zijn minder trouw.

De geliefde lease-auto is niet meer. Mobilitieit wordt gestuurd door behoefte. De grootte van de lease auto heeft steeds minder de functie van erkenning. Wat moet je met een BMW-5 in het centrum van Amsterdam?

Thuiswerken krijgt een terugslag. Organisatie voelen dat het toch nodig is om medewerkers regelmatig op kantoor te hebben om het 'wij' gevoel te creeren.

Bepaalde beroepsgroepen zullen zo schaars zijn dat we gedwongen worden om deze mensen uit andere landen te laten overkomen. Internationalisering van bijv. IT afdelingen tot gevolg. 

De 'why' komt steeds meer centraal, ook bij de medewerkers. Het leven gaat ze steeds minder overkomen. Er wordt bewust over nagedacht, Steeds vaker zullen ze zich afvragen wat ze willen bereiken. Meer informatie hierover vind je als je zoekt op Godlen Circles.

Zo, genoeg vooruit gekeken. In 2016 weten we of we de plank hebben misgeslagen. Als het nog mag, happy new year!